Pera Müzesi Film ve Video Programları, geleneksel minyatür sanatının güncel yorumlarını bir araya getiren “Minyatür 2.0” sergisi çerçevesinde yeni bir film seçkisi hazırladı. Sergide işaret edilen konuların izini süren çevrimiçi program, 11-24 Aralık tarihleri arasında Pera Müzesi web sitesi üzerinden izlenebilir.
Pera Film yeni yıla, Pera Müzesi’nin Minyatür 2.0: Güncel Sanatta Minyatür sergisi kapsamında hazırladığı seçkiyle merhaba diyor. Minyatürden yola çıkan eserlerdeki farklı yaklaşımları ve ortak prensipleri açığa çıkaran sergide yer alan sanatçıların ortak noktasını, dünyaya minyatür aracılığıyla bakmaları oluşturuyor. İçeri Adım, Dışarı Adım başlıklı film programı ise, sanatçıların sergide minyatürü kullanarak işaret ettiği konuların izini süren, hikayelerine hem içeriden hem de dışarıdan bir gözle bakmaya çalışan üç filme yer veriyor.
Film setinden izdivaç programına, kamera önünden ve arkasından çarpıcı hikâyeler
Genç yönetmenler Su Baloğlu ve Merve Bozcu’nun imzasını taşıyan Onun Filmi, on dört yönetmen kadının Türkiye sinemasında kadın sinemacı olmayı, kadın olmayı anlattıkları bir dünyanın hikâyesini ekrana taşıyor. Ali Kemal Çınar’ın ikinci uzun metraj filmi olan Gizli, 30 yaşına geldiğinde bir kadına dönüşeceğini öğrenen bir gencin hikâyesini anlatıyor. Seçkinin diğer filmi, ödüllü belgesel Kamerayla İzdivaç ise, Esra Erol’un bir fenomene dönüşmüş programının kamera önü ve arkasından çok etkileyici kesitler sunuyor.
İçeri Adım, Dışarı Adım film programı, 11 – 24 Ocak tarihleri arasında Pera Müzesi web sitesi üzerinden çevrimiçi olarak izlenebilir.
Film Detayları
Onun Filmi / Her First
Yönetmen: Su Baloğlu, Merve Bozcu
2017, 80′, renkli, Türkçe; İngilizce altyazılı
Bir film nasıl yapılır? Nereden başlanır? Yönetmen her şeyi bilmek zorunda mıdır? Tekniği erkekler daha mı iyi bilir? Set çalışanları neden beni değil de görüntü yönetmenini dinliyor? İki kadın yönetmenle çalışmak mı? Yönetmen yardımcım iyi bir yönetmen olmadığım fikrini mi yayıyor? Dünyanın en zor işi karı-koca sette olmak mı? Sinema alanında akademisyenliği seçmiş iki genç, Merve ve Su’yu, üniversitenin korunaklı ortamından sete çeken, bu soruların cevaplarını aradıkları bir film yapma fikri olur. Bütün tecrübesizlikleri ile çıktıkları bu yolda film yapmanın en ironik anlarını kendi yaşadıkları deneyim üzerinden belgelerler. Onun Filmi, cevapları kimi zaman verilen kimi zaman havada asılı bırakılan pek çok soruyla örülü, 14 yönetmen kadının Türkiye sinemasında kadın sinemacı olmayı, kadın olmayı, çalışan kadın olmayı anlattıkları bir dünyanın hikâyesidir.
Gizli / Hidden
Yönetmen: Ali Kemal Çınar
Oyuncular: Ali Kemal Çınar, Sakine Tunç, Sibel Can, Remzi Yardımcı, İhsan Şakar
2015, 70′, siyah-beyaz, Kürtçe; Türkçe altyazılı
Ali Kemal ve Berfin kendi sakin hayatlarına devam ederek evlenmeyi bekleyen bir çift. Bir gece Ali Kemal’in bakkalına gelen bir kadının anlattıklarının ardından, kendilerini büyülü bir cinsiyet kaymasını beklerken buluyorlar. Bu değişimi kabul edip edemeyeceklerini anlamaya çalışırken Türkiye’de ve Kürt toplumundaki geleneklerde, aile düzeninde, ülke politikasında kadının yeri ve ondan beklenenler tüm somutluklarıyla çevrelerinde. Karakterleri konuşurken duyduğumuz ama göremediğimiz Gizli, Mem û Zîn’in ‘cross dressing’ açılışına, Mem’in kadın kıyafetleri içinde, erkek kıyafetleri giymiş Zîn’i gördüğü ana selam veriyor.
Kamerayla İzdivaç / Married to The Camera
Yönetmen: Doğa Kılcıoğlu
2010, 52′, renkli, Türkçe
Hemen her gün Türkiye televizyonlarında ‘evlendirme programları’ yayınlanıyor. Yaşamını kendisi gibi eş arayan biriyle birleştirmek için binlerce kadın ve erkek, televizyon kanallarının önünde uzun kuyruklar oluşturuyor. Esra Erol’la İzdivaç bu programlardan biriydi. Şovun sunucusu Esra Erol sahnede çok rahat görünüyor, oysa sahne arkasında programın iyi geçmesi için dua ediyor. Programın yönetmeni, canlı yayında tempo yavaşladığında Esra Erol’un kulağına tüyolar fısıldıyor. Onun da asıl rüyası belgesel yapmak aslında. İşaret verildiğinde izleyiciler ayağa kalkıp alkış tutuyorlar. Stüdyodaki izleyicilerin arasında sık sık gördüğümüz Sakine Hanım, programdan programa gezerek geçimini sağlıyor. Bir boksör boks eldivenleriyle geliyor programa, 75 yaşında bir amca kaldığı huzurevinde hayatının sonbaharını birlikte geçirebileceği kadını arıyor. Lafı dolandırmayan ve yalnızca gerçeği gösteren bu film, Esra Erol’un bir fenomene dönüşmüş programının kamera önü ve arkasından çok etkileyici kesitler sunuyor.