T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı ve TÜRSAK Vakfı iş birliği ile sinema öğrencilerinin kısa film projelerini desteklemek, bu projelerin senaryodan filme dönüştürülmesini mümkün kılmak için 17 yıldır hayata geçirilen “TÜRSAK Geleceğin Sineması”nda kazanan 10 projenin sahibi sinema öğrencileri, yönetmen ve yapımcı Ezel Akay ile online olarak gerçekleştirilen “Geleceğin Sineması Senaryo Geliştirme Atölyesi”nde buluştu.
Benzer kısa film yarışmalarından farklı olarak gençler tarafından nitelikli filmler üretilmesine destek olma hedefiyle, senaryo aşamasından üretim aşamasına kadar seçmeler, eğitimler ve maddi desteklerle gerçekleştirilen ve bir süre önce kazanan 10 projenin açıklandığı 17. “TÜRSAK Geleceğin Sineması”nda geleceğin sinemacıları yönetmen ve yapımcı Ezel Akay ile online olarak gerçekleştirilen “Geleceğin Sineması Senaryo Geliştirme Atölyesi”nde buluşarak senaryolarındaki eksikleri tartıştılar ve senaryolarının nasıl geliştirilebileceğine dair fikir alışverişinde bulundular.
Yönetmen Mahmut Fazıl Coşkun başkanlığında, TÜRSAK Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi, Yapımcı Bulut Reyhanoğlu, oyuncu Damla Sönmez, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özgü Yolcu ve Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Selçuk Yavuzkanat’tan oluşan ana jüri tarafından belirlenen 10 projenin sahipleri, filmlerinin çekim aşamasına geçmeden önce senaryolarını nasıl geliştirebileceklerine dair deneyimli yönetmen, senarist ve yapımcı Ezel Akay’dan eğitim alarak “Geleceğin Sinemacıları”ndan biri olma yönünde önemli bir adım daha attılar.
“Senaryonuzu Şimdiki Zamanda Yazın”
Online olarak gerçekleştirilen atölyeye katılan Melih Önder, Nadir Kocakaya, Muhammed Günaydın, Doğan Belge, İrem Günen, Yiğit Armutoğlu, Feyzi Baran, Begüm Aksoy, Hakan Eyilik ve Ferit Göktaş, başarılı yönetmen Ezel Akay ile buluşma fırsatı bularak senaryo yazımıyla ilgili püf noktalarını öğrendiler.
Atölyede, genç senarist adaylarının genellikle senaryolarını geniş zamanda yazdıklarını belirten Ezel Akay, yeni sinemacı adaylarına senaryolarını “şimdiki zaman kipinde” yazmalarını önerdi. Şimdiki zamanda yazmanın, senaristin senaryoyu daha iyi görselleştirmesini ve senaristin aksiyonda aksayan noktaları görmesini sağladığını belirtti.
“Karaktarlerin Düşüncelerini Aksiyonda Gösterin”
Senaryo yazımında yapılan en büyük hatalardan birinin, karakterin düşüncesini yazmak olduğunu belirten Ezel Akay, karakterin düşüncesinin hikâye akışında, aksiyonda gösterilmesi gerektiğini vurguladı.
“Annesini düşünerek dertli dertli oturan bir karakter” üzerinden örnekleme yapan Ezel Akay, izleyicinin ekranda dertli dertli oturan bir adam görebileceğini, ama karakterin “düşüncelerini okuyamayacağı için karakterin annesini düşündüğünü anlayamayacağını anlattı. Senaryoda karakterin düşüncesini yazmak yerine, bu düşünceyi belirten bir eylemin ya da öğenin senaryoya yazılması gerektiğini belirtti.